سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وبلاگ
  محمد حسین پیروی[286]


هیچ هنری ندارم جز نوشتن با لکنت زیاد... اللهم تقبل منا هذا القلیل
ویرایش
لینک دوستان
ویرایش
ابر برچسب ها
لوگوی دوستان
امکانات دیگر

داستان زغال سنگ

پس از فاجعه معدن آزادشهر استان گلستان، با دقتی روی دیگر معادن زغال سنگ کشور می توان به این نتیجه رسید که آنها نیز، با حفظ وضع موجود، هر کدام یک بمب ساعتی بالقوه هستند. مهم ترین مشکل این دسته معادن، کمبود نقدینگی است که سرمایه گذاران آنها را از سرمایه گذاری در افزایش تولید و بهبود ایمنی باز می دارد. اما این موضوع از کجا نشأت می گیرد؟!

آغاز داستان زغال سنگ در کشور با تاسیس تولید فولاد در کارخانه ذوب آهن اصفهان شروع شد. در این کارخانه از روش کوره بلند، با استفاده از کک زغال سنگ، اقدام به تولید فولاد می کند. گروه های مختلفی، بیشتر از کشور شوراها، برای اکتشاف و استخراج این ماده راهی ایران شدند.

صنعت تولید فولاد در کشور ما از ابتدا به صورت دولتی، تحت عنوان شرکت ملی فولاد ایران، اداره می شد؛ شامل تمام مراحل آن مانند اکتشاف و استخراج مواد اولیه (مانند سنگ آهن و زغال سنگ) و کارخانه های پایین دستی. اما پس از انقلاب، با رسیدن موج خصوصی سازی به معادن صنعت فولاد، معادن زغال سنگ به بخش خصوصی واگذار شد.

با توجه به دسترس بودن نفت و گاز، استفاده از زغال سنگ به عنوان انرژی هیچ گاه مطرح نشد. لذا کار به این جا رسید اکنون بیش از 90 درصد زغال سنگ کشور تبدیل به کک می شود و به تنها مصرف کننده خود، یعنی ذوب آهن، تحویل می شود. با رو به وخامت گذاشتن وضعیت بازار فولاد در جهان، این کارخانه قدیمی کم کم از سود دهی افتاد و در مقاطعی نیز به ازای تولید هر تن فولاد متحمل ضرر نیز می شد. لذا این وضعیت بد مالی در زنجیره تامین مواد اولیه این کارخانه تاثیر منفی قابل توجهی گذاشت. این اثر در معادن زغال سنگ، که محصولاتشان را انحصارا به ذوب آهن می فروختند و بازار دیگری برای آنها نداشتند، بسیار بیشتر احساس شد.

از طرفی، به دلیل نوع خاص ذخایر زغال سنگ ایران، امکان مکانیزه کردن این معادن وجود ندارد. لذا هنوز این کارگران و نیروی انسانی هستند که بیشترین نقش در هزینه تمام شده این محصولات را تشکیل می دهند. این در حالی است که حقوق و دستمزدها هر ساله در حال افزایش است، اما قیمت خریداری زغال سنگ از سوی ذوب آهن به ندرت افزایش می یابد.

همه این موارد در حالی اتفاق می افتد که در سال های اخیر، همراه با کاهش تولید فولاد در ذوب آهن، واردات زغال سنگ به شدت افزایش یافته است. به این معنا که نسبت تامین زغال سنگ از معادن داخلی به شدت کاهش یافته است.

والعاقبه للمتقین




برچسب ها : مقاله  , انفال  , کارشناسی  ,
       مطلب قبلی : ازدواج



پیامهای عمومی ارسال شده


+ می گویند عده ای از مسئولین پیش یکی از علما رفتن و گفتن به این نتیجه رسیدیم که ظهور نزدیکه!چی کار کنیم مردم آمده شن... و ایشون در جواب این سوال رو پرسیدن که آیا مرگ نزدیک تر نیست؟برای مرگ آماده اید؟




+ شاید من خیلی بدبین شدم... اما چند وقتیه به اطرافم که نگاه می کنم حرکتها، پیامها، پستها و.. را فقط برای ابراز وجود، بیان مخالفت با نظام یا هر چیز دیگر نمی دانم! همه از جایی آب می خورد!!!


+ http://en-maktoob.news.yahoo.com/deadly-attack-shia-procession-pakistan-011946383.html داشتم در اینترنت می گشتم یک هو به این خبر در سایت یاهو رسیدم... حمله مرگبار به تجمع شیعیان در پاکستان ابتدا خیلی خوشحال شدم که خوب مثل اینکه این اخبار اگر برای ما مهم نیست برای دنیا مهمه! بقیه در نظرات...


+ ای کاش آقای روحانی زمانی که با اوباما صحبت می کرد این تصاویر رو به خاطر داشت... نه؟




+ این کلیپ رو ببینید در مورد جانشین دکتر جلیلی... اگه دلتون برا مملکت نسوخت...یامین پور و شمخانی




+ سلام؛ کسی یک حدیث از امام رضا ع درباره ی امام زمان عج بلده به ما هم بگه؟




+ با سلام، از دوستانی که مقلد حضرت آقا هستند یه سوالی دارم لطف کنند پاسخ دهند... اگر مسئله ی شرعی را نمی دانستید از چه طریقی حکمش را می پرسید؟آسانترینش کدام است؟




+ دو سالگی صبح نزدیک مبارک... امیدوارم طی این دو سال تکلیفم رو خوب ادا کرده باشم... چیزی نیست اما همه اش تقدیم تو یا صاحب الزمان




+ شک مانند چسب است؛ آیا می توان در استخری پر از چسب شما کرد؟ همان طور هم اگر شخصی شک را سرلوحه ی زندگی خود قرار دهد نیزنمی تواند در جامعه ی خود به دلخواه به فعالیت بپردازد. شک به عنوان یک مرحله ی گذرا تنها می تواند انگیزشی برای رسیدن به یقین باشد. اما ماندن در آن توان جنب و جوش را از انسان می گیرد.




+ از مدیر سابق دبیرستانمون که مرحوم شدند شنیدم که همیشه می گفتند اگر آدم ها اندکی معاد را قبول داشتند این طوری زندگی نمی کردند... این زندگی نشان می دهد که ما اصلا به قیامت باور نداریم